söndag 24 mars 2013

Om sex veckor....


I torsdags såg jag sex veckor, en svtplay serie som följer sex ungdomar under sex veckor som pratar om sex. Blev lite glad och tänkte att här finns en chans att göra något viktigt. Kanske kan svt visa upp en annan syn på sex än vad en möter i samhället varje dag. Typ den här. Kvinnors sexualitet existerar bara om det finns en man och fittan har egentligen inte något namn utan vi typ kallar den eehh... framstjärten?? 

Först är det ett inlägg om hår och typ kroppshår. Som borde vara en ickefråga. Alla gillar olika, en del gillar hår, andra inte. Men när dom diskuterar det bara från en vinkel, den vanliga, killar hatar tjejer med hår. Eller som en an killarna säger "Jag är ingen förespråkare för hår under armarna eller benen men lite hår på fröken fiffis berg det stör mig inte något koppiöst det kanske inte ska vara så att man måste leta efter fröken klitta." och en annan av killarna säger "lite fjunaktigt trimmat och fräscht som en gräsmatta man vill ju inte ha något ogräs"

Det finns ingen motpol till det. Samtliga säger att det rakar sig och att det är viktigt och det finns ingen som ba jag bryr mig inte om tjejer har hår under armarna. Alltså säger programmet att en måste raka sig innan sex och att killar inte gillar tjejer med hår under armarna. Att han dessutom kallar fittan för fröken fiffi??? Sluta säg det tack. 

Sen har de också haft tema är inte alla lite homo. Okej tänkte jag, eller snarare hjälp eftersom att panelen består av fem heterosexuella och en homosexuell kille. För det första så har killen som är bög blivit presenterad av speakerrösten redan från början som bög anton. De andra deltagarna har inte fått berätta om sin sexuellaläggning. Men det är ju som det brukar vara heteros behöver inte komma ut för de är redan normen så alla antar att du är hetero tills du visar motsatsen. 

Vidare så finns det inte med någon flata eller ens någon som är öppet bisexuell och har haft sex med både tjej och tjej och tjej och kille. Men det är ju också precis som det ser ut överallt kvinnors sexualitet visas aldrig om den inte åtrår en man. Ni vet män kan ju annars känna sig lite utkonkurrerade och att de inte behövs och de blir så jobbigt. Så vi gör ett program som i sin slogan skriver "Allt du behöver veta om sex" men vi har inte med en flata, ingen queer, ingen som inte bryr sig om tjejer rakar sig under armarna eller inte osv. Ja men fräscht. Tycker det borde ha hetat "Allt som samhället redan lärt dig om sex".

Varför varför varför ska fem heteros sitta och diskutera hbtq-personer? Kunde inte SVT tagit in ungdomar som faktiskt har erfarenhet av detta? Men det speglar också hur vårt samhälle ser ut. Jag lovar på varje homosexuell finns det cirkus tio heterosexuella som ska tycka till. Till exempel ska de säga att det är okej att du är homosexuell. En ba ja är det någon som har bett dig tycka det är okej? 

Första frågan som en av de frågar är "är bögar mer feminina?" och en annan kontrar med att säga "ja är det inte så att bögar bryr sig mer om sitt utseende?"

En annan säger "jag själv kategoriserar mig in i facket där jag har svårt att förstå hur fortplantingen ska fortgå ifall alla kan gå och bli homosexuella" Sen säger han lite senare "Jag är väldigt tolerant gentemot homosexuella män och kvinnor så länge de inte explicit asså säger eller gör någonting gentemot mig"

Hej homofobiska uttalanden som får sända PÅ SVT under parollen "allt du behöver veta om sex". Vad är det ens han menar? Så länge de inte säger eller gör något gentemot mig, menar han hälsar? Säger hej så släpper hans toleransgard och han ba slår ner personen? Eller menar han om en homosexuell skulle stötta på honom? Skulle han då sluta tolerera homosexualitet? Klipp klipp klipp!!!! TA BORT!! 
Tycker så synd om den enda homosexuella killen som är i minoritet med alla dessa heteros. Sen så handlar det bara om bögar och inget om flator. Ja vi osynliggör kvinnors sexualitet och framförallt flators ÄNNU mer.  Osynliggörandet är dessutom en härskarteknik, lite som syns du inte finns du inte. Om SVT väljer att inte ha med en flata i ett program som säger "allt du behöver veta om sex" så är det som att säga att flator inte existerar. 

Jag vet nu får en gå och spy över producenterna som gjorde detta program möjligt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar